Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Udeliv

Udelivet er en stor del af Æblehavens pædagogiske profil. 

Natur og udeliv er først og fremmest en helt naturlig del af børnelivet i Æblehavens børnehave - for i vores børnehave får børnene de bedste fra to verdener – by og skov.

Skovbørnehaven giver uendelige muligheder for at børnene selv organiserer hvad, hvor, hvordan og med hvem, de skal lege. Der er plads til bevægelse. Til at klatre op ad stejle skrænter og ned igen, bygge huler, finde dyr, til at råbe og lege skovhugger, til at lege mor, far og storesøster, og tusind andre ting. Vi ser, at børnene breder sig ud over et område. At de leger sammen uden konflikter. At de er dybt koncentrerede. At de benytter alt det, de finder i skovbunden som legetøj, og at det med lidt fantasi kan transformeres om til hvad som helst.

Men udelivet er også en stor del af hverdagen i vuggestuen, minibørnehaven og bybørnehaven. Vores uderum og store legepladser giver børnene plads til fysisk udfoldelse, fordybelse i legen, at skabe venskaber, være med i fællesskabet og udforske sig selv og naturen. Her er der højt til ”loftet”, og god plads til alle børn.

...Vi skynder os ud når det regner, for hvad sker der for eksempel på legepladsen når der kommer store vandpytter? Hvilke dyr kommer frem? Hvem kan plaske højest? Hvordan føles det at få vand i gummistøvlerne? Og kan man regne med sit regntøj?

...Vi skynder os ud når solen skinner, der nyder vi de forskellige dufte der er i luften og mærker forskellige underlag under vores fødder. Vi synger og danser til rytmiske og musikalske lyde. Vi laver egne lyde med skovle på trommer, sandkasser og træerne omkring os. Vi husker at drikke rigeligt med væske og får solcreme på når Danmark byder på sommer og sol.

...Vi kan også lide at sidde i skyggen og bage kager med lys i og øver os på at puste dem ud. Vi skiftes til at sælge dem alt for billigt til hinanden, men det er lige meget, for kan man egentligt sælge noget for billigt, hvis det er til en god ven?

Vores uderum kan

  • Være et fristed hvor børnene kan udfolde og fordybe sig i deres leg, kreativitet og fantasi.
  • Give børnene naturoplevelser, der bidrager til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling.
  • Stimulere børnene til varieret/positiv leg og bevægelsesglæde.
  • Skabe udfordringer målrettet alle aldersgrupper. Børnene skal kunne ”vokse” med området/ udfordringerne.
  • Give plads til leg i store og små grupper, til den vilde leg og de fordybende stunder.
  • Skabe plads til at børnene bliver fysisk og motorisk udfordret gennem leg (variation, fin- og grovmotorik, motorisk koordination, sanser, balance, højde, fart, spænding, tage chancer etc.).
  • Rumme sociale fællesskaber og lægge op til et positivt samspil mellem børn og mellem børn og voksne.
  • Have plads til rolleleg, fantasileg og imitationsleg (læring af vigtige spilleregler for hvordan vi omgås andre og opnår forståelse for verden omkring os. Rollelege giver mulighed for at efterligne dagligdags aktiviteter. Sproget og børns evne til at kommunikere med hinanden udvikles).
  • Understøtte naturforståelse og læring om natur/naturfænomener (årstidernes gang, ”science”, plante blomster, krydderurter mv. ”Fra jord til bord”).
  • Skabe rum for masser af sjov, leg og hygge.

Legepladserne skal fremstå æstetisk imødekommende og signalere Æblehavens profil. Kombinere natur og byliv.

… og selvfølgelig være udformet sikkerhedsmæssigt forsvarligt.