Miniteams med fokus på nærhed og gode overgange

I Æblehaven arbejder vi i mini-teams med fokus på nærhed og gode overgange.

Vores to vuggestueafdelinger består hvert af to miniteams. I Mælkevejen består de to mini-teams af: Larverne og Guldsmedene samt af Hornbillerne og Springbillerne. På 1. sal består de to mini-teams af: Pindsvinene og Muslingerne samt af Uglerne og Regnbuen. Vi har også et teamsamarbejde på tværs af huset ved at de to minibørnehavegrupper; Springbillerne og Regnbuen arbejder sammen om pædagogikken målrettet deres aldersgruppe. De fire børnehavegrupper er også delt i to mini-teams; Svalerne og Musvitterne samt Tusindbenene og Græshopperne.

Når vi har valgt at arbejde i teams i Æblehaven, er det for at bevarer nærheden og kendskabet til det enkelte barn.

Det pædagogiske personale har et indgående kendskab til sin egen stues børn samt et rimeligt kendskab til de andre af mini-teamets børn. Dette betyder, at alle børn oftest vil være sammen med en voksen de kender, ligesom forældrene vil møde voksne der har et kendskab til dem og deres barn, også i ydertimerne. Vi mener, at det er med til at skabe tryghed i hverdagen når børnene skal forholde sig til så få voksne som muligt, samtidig med, at vi sikrer at der er voksne nok om barnet, der kender barnet og barnets behov.

Minibørnehavegrupperne får børn fra vuggestuegrupperne i hver sin afdeling, ligesom de to børnehaveteams modtager børn fra hver sin vuggestueafdeling. Det betyder, at børnene oplever sammenhæng og tryghed ved at følges ad gennem institutionslivet. Det understøtter ligeledes vores pædagogiske arbejde med børnenes sociale relationer.